Annexe 1 
DES PISTES DE RÉFLEXION ET DES ÉLÉMENTS DE PARTAGE
 
 

1 - Quelle image évoque chez vous le terme communauté? Pourquoi?

2 - De quelle manière cette image illustre-t-elle les éléments présents dans les définitions données?

3 - Partagez-vous l'opinion de Khon Alfie selon laquelle la culture de l'école, les théories et les pratiques, actuellement en l'honneur dans les classes, constituent de réels défis au développement de la classe en communauté?  Si oui, précisez quels éléments sont à la source de ces défis et ce qui serait possible de changer?

4 - La qualité des relations est un élément essentiel de la communauté.  De quelle façon, concrètement, pourriez-vous chercher à améliorer votre relation avec les élèves?  Les relations entre les élèves?

5 - Kohn insiste beaucoup sur la nécessité que l'élève se sente en sécurité.  Partagez-vous cette opinion? 

6  De quelle façon, dans un contexte de communauté d'apprenants , envisageriez-vous l'épineux problème de la discipline?  Comment vous y prendriez-vous?

BIBLIOGRAPHIE  
 

Baker, Jean A. et autres, School as caring Communities : A Relational Approach to School Reform dans School Psychology Review, Vol. 26, No. 4, 1997, p. 586-602.

Bombaugh, Ruth, Peace Corps Fellows in Their Urban Classrooms: The Struggle To Build a Learning Community
ED397007

Brandt, Ron, On Building Learning Communities: A Conversation with Hank Levin dans Educational Leadership, Vol.50, No. 1, septembre 1992,  p. 19-23
EJ 449912

Brown A.L., et Campione J.C., Communities of Learning and Thinking or A Context by Any Other Name, dans Human Development, No. 21, 1990, p. 108-125.

Cohen, Elizabeth G. Tool Room Tools for: Cooperative Learning Strategies
 

Cooperative Learning A concept that has taken off in colleges as well as K-12 schools across the country is cooperative

Cooperative Learning in Computer Science
 Renvoie à d,autres liens sur l,apprentissage coopératif avec utilisation de l,ordinateur

Cooperative Learning. Where Heart Meets Mind

Creating Learning Communities

Decker, Larry E., And Others. Community Education: Building Learning Communities 
ED316661

Developmental Studies Center, Choosing Community: Classroom Strategies for Learning & Caring, 
Volume A : ISBN : 1885603681  Volume B : ISBN: 188560369X  Volume C : ISBN: 1885603703 

Dudgeon, Carolyn, And Others, Creating and Sustaining Learning Communities, 
ED386118 

Gordin, Douglas N., Gomez, Louis M., Pea, Roy D., Fishman, Barry J.. Using the WWW to Build Learning Communities in K-12 dans Journal of Computer-Mediated Communication, Vol.2, No.3, Décembre 1996, 
EJ551782

Khon, Alfie, The Classroom as Community dans Beyond Discipline.  From Compliance to Community, Alexandria, Virginia, Association for Supervision and Curriculum Development, 1996,  p. 101-119.

Learning in the Community: From A to Z. A-Z,
ED406727 

Lenning, Oscar T., Ebbers, Larry H., The Powerful Potential of Learning Communities: Improving Education for the Future. ASHE-ERIC Higher Education Report, Vol. 26, No. 6, 
ED428606. 

Mary Renck Jalongo, Creating Learning Communities: The Role of the Teacher in the 21st Century http://www.nes.org/res/learningcmtes.html

Reasons for cooperative (collaborative) group learning group homework and projects

Restructuring Public Education: Building a Learning Community. The Report of the Education Task Force. 
ED320258.

Sudia Paloma McCaleb, Building Communities of Learners: A Collaboration among Teachers, Students, Families, & Community

T.A.C.T.
http://www.fse.ulaval.ca/fac/tact/fr/html/prj-7.1/commune2.html
http://www.fse.ulaval.ca/fac/tact/fr/html/prj-7.1/commune3.html
http://www.tact.fse.ulaval.ca/fr/html/prj-7.1/cadesign.html
http://www.fse.ulaval.ca/fac/tact/fr/html/prj-7.1/commune1.html

The Tool Room: Contents: About Cooperative Learning Resources Reading List More On This Topic About Cooperative Learning 

Tinto, Vincent, Classrooms as Communities dans Journal of Higher Education, Vol. 68, No. 6, Novembre-Décembre 1997, p. 599-623.

Welch, Marshall, Collaboration : Staying on the Bandwagon dans Journal of Teacher Education, Vol. 49, No. 1, Janvier-Février 1998, p. 26-37.